Digital Scholarship Days baserte seg på bidrag i form av workshops fra ansatte ved UiO som bruker verktøy de ønsket å gjøre kjent for andre. Gjennom en bred call for workshops, sendt ut i juni 2022, fikk vi inn mer enn 20 bidrag fra stipendiater, forskere, it-ingeniører og bibliotekansatte. Alle ønsket at flere skulle bli kjent med teknikker og verktøy de bruker i sin forskningshverdag. Programmet bestod til slutt av 18 workshops, hvorav 2 måtte utsettes i siste liten som følge av sykdom. Program og materiale fra de ulike workshopene ligger i en egen samling på Zenodo.
Arrangementet mottok 350 påmeldinger fra 225 personer, både ved og utenfor UiO. Flere av workshopene hadde lengre ventelister, andre var mer spisset i sin målgruppe og hadde rundt ti påmeldte. Som forventet ved arrangementer med gratis deltagelse, var det er frafall på rundt 30%.
![Fig 1. Deltagernes stilling](/bibliotekene/dsc/digiforsk-bloggen/bilder/position.png)
Den største deltakergruppen var stipendiater, 40% (fig 1). Til sammen utgjorde deltagere i faglige stillinger på universitetet (PostDoc, stipendiat, forsker og professor) 70% av deltakerne. Det var også stor spredning i hvor deltakerne kom fra, selv om vi ser at vi kan jobbe aktivt mot enkelte fakultet for å få en bredere representasjon ved fremtidige DSC-days (fig 2).
![Figur 2, Ordsky som viser tilhørighet](/bibliotekene/dsc/digiforsk-bloggen/bilder/word-cloud.png)
Et stort flertall rapporterte at de var svært fornøyde med workshopen de deltok på, og at de forventer å kunne anvende det de har lært (fig 3) og at de ville anbefale andre å delta på workshopen (fig 4).
![figur 3. Hvor mye praktisk kunnskap fikk du fra å delta på workshopen?](/bibliotekene/dsc/digiforsk-bloggen/bilder/practical.png)
![Figur 4. Ville du anbefale denne workshopen til andre?](/bibliotekene/dsc/digiforsk-bloggen/bilder/recomend.png)
Ut over selve læringsutbyttet fra workshopen, var et av våre mål med DSC-days å skape en møteplass for å bygge nettverk og skape nye samarbeid. I tilbakemeldingene fra deltakerne trekkes lunsjen frem som nettopp dette:
- Nice to talk to other participants and tutors during break and lunch. It helps good networking.
Som arrangører observerte vi hvordan lunsjområdet samlet deltakere og kursholdere rundt samme bord, der de faglige samtalene fortsatte. Maten ble også trukket frem i tilbakemeldingene "Great food!" skrev en og viser til utvalget med både varm og kald vegetarmat, der vi etter beste evne forsøkte å gjøre det lettvint å finne god mat for alle.
"Very well orgainzed, happy to have joined!" skrev en på tilbakemeldingsskjemaet, og vi sier takk det samme. Dette arrangementet viser oss på Senter for digital forskerstøtte at vi er på riktig spor når vi ønsker å legge til rette for læring og samarbeid på tvers av fag ved å la metode og verktøy står i sentrum. Til sist ønsker vi å rette en stor takk til alle som bidro som workshopholder eller hjelper!