Om tjenestene og plattformene

Arbeidet med UBs digitaliseringstjenester, herunder digitalisering og registrering av samlinger, koordineres av Arbeidsgruppe for spesialsamlinger og digitalisering (SpesDig) ved UB.

Gråmalt rom med to store skannere.

Del av digitaliseringsverkstedet i Georg Sverdrups hus

Bakgrunn

Prosjektet "Spesialsamlinger og databaser" hadde i utgangspunktet som mål å etablere en felles plattform for å lagre, katalogisere og tilgjengeliggjøre spesialsamlinger, faglige arkiver, lokalt utviklede databaser, tekster eller audiovisuelt materiale som ikke omfattes av Universitetsbibliotekets katalog.

Valget falt til slutt på kulturarvsplattformen Alvin.

Universitetsbiblioteket fikk også midler til å opprette et digitaliseringsverksted i Georg Sverdrups hus med skannere, kameraer og utstyr for digitalisering av audiovisuelt materiale som var knyttet til dette prosjektet og for etablering av et permanent tilbud om digitaliseringstjenester til universitetet som helhet.

Gå til hjemmesiden for prosjektet, hvor du blant annet kan lese referater og sluttrapport.

Digitaliseringsverkstedet i Georg Sverdrups hus

Universitetsbibliotekets nye digitaliseringsverksted har topp moderne digitaliseringsenheter for skånsom konvertering av ulike typer materiale til digitale formater.

Hva digitaliserer vi?

Alle typer trykt eller håndskrevet materiale, som kart, plansjer, bøker, håndskrifter, brev og fotografier digitaliseres på våre to store overheadskannere. Disse håndterer formater opp til A2 og A1 (med oppløsning opp til 1000 dpi). Her kan vi også digitalisere eldre, verdifulle bøker som ikke lar seg åpne fullt ut.

Lysbilder og negativer, både 35mm, mellom- og storformat, digitaliseres ved hjelp av våre lydbildeskannere og digitale speilreflekskamera.

Digitaliseringsverkstedet har også et fotostudio for avfotografering og digitalisering av gjenstander og objekter.

Om Alvin

Alvin er en åpen, nordisk plattform for digitale samlinger og digitalisert kulturarv.

Plattformen utvikles og driftes av Uppsala universitetsbibliotek, og drives som et konsortium sammen med Göteborgs universitetsbibliotek og Universitetsbiblioteket ved Lunds universitet. Flere andre kulturarvsinstitusjoner er også medlemmer i Alvin, og Universitetsbiblioteket ved UiO er blant disse.

Utforsk Alvin her, eller gå direkte til en liste over alle poster UB har publisert på plattformen. Her kan du filtrere på poster med digitaliserte filer som er fritt tilgjengelige, ved å velge "Free online" under "Refine search result" til venstre på siden.

Les mer om Alvin på deres hjemmesider.

Publisert 20. nov. 2023 10:48 - Sist endret 24. nov. 2023 15:19