Eldre japansk litteratur hos oss består av ca. 70 titler. Over 50 titler er fra Edo-perioden (1603-1868), og resten fra Meiji (1968-1912) og Taishô (1912-1926). Disse er i tradisjonelt format i såkalt fukoro-toji (袋綴じ) eller "bound-pocket"-stil som var vanlig i Øst-Asia. De fleste av dem er laget med tresnittteknikk. I Meiji og Taishô-periodene ble dette tradisjonelle formatet også laget ved hjelp av moderne maskintrykk. De ble trykt med maskin først, men utformet i tradisjonell still og til slutt bundet sammen for hånd. I tillegg har vi 13 Gafu (画譜)-hefter som er håndtegnede manuskripter, hovedsakelig illustrasjoner. Disse Gafu er digitalisert og tilgjengelig i "Eldre asiatiske verk fra HumSam biblioteket".
55 titler fra Edo-perioden er registrert i katalogen "Union Catalogue Database of Japanese Texts (国書データベース)" av National Institute of Japanese Literature (国文学研究資料館). Klikk på Norge på kartet -> se UBs bøker fra Edo-perioden.
![]() |
---|
Relevant litteratur
- Bauer, Magnus Kannonkyô Hayayomi Eshô : From a Focus on Doctrine and Practice to a Focus on Learning, Akademisk avhandling (MA). Institutt for kulturstudier og orientalske språk, Universitetet i Oslo, 2012. (Kannonkyô hayayomi eshô 観音経早読絵抄)
- Eide, Elisabeth, Ane Husstad-Nedberg og Naomi Yabe Magnussen. "Universitetsbibliotekets Østasiatiske samling". Kunnskap - Samlinger - Mennesker : Universitetsbiblioteket og forskningen gjennom 200 år. Red, Signe Brandsæter og Svein Engelstad. Oslo: Universitetsbiblioteket i Oslo. 2011. 143-152.
- Hansen, Vibeke Waallann. "Thorolf Holmboe Og Japonismen." Kunst Og Kultur 101.01-02 (2018): 68-87. Web.
Forfatteren peker på likheter mellom Thorolf Holmboes bokdekorasjon og japansk billedkunst, bl.a.fra våre Gafu (画譜).
- Kenmotsu, Jeannie M. The color revolution : Printed books in eighteenth-century Japan. Philadelphia : University of Pennsylvania, 2016. ISBN:9781369511604
"Yama no sachi" 山幸 (denne websidens første illustrasjon) fra 1765, er en av de viktigste bøkene forfatteren undersøker i avhandlingen. Bøkene ble utgitt før trykketeknikken Nishiki-e (Ukiyo-e med mer enn fem farger) kom i bruk. Disse bøkene med fargeillustrasjoner dannet grunnlag for både teknisk fargetrykk og nyttige sosiale nettverk og arbeidsgrupper bestående av spesialister som illustratører, treskjærer, trykkere, produsenter og distributører.
- Madsen, Karl. "Nye Værker om japansk Kunst." Tidsskrift for kunstindustri. 5.årgang. (1889): 53-63
Fra artikkelen:'Nationalbiblioteket i Christiania købte for faa Aar siden 13 japanske Hefter med haandmalte Kopier efter Billeder af gamle japanske Mestere.' Disse er de 13 Gafu (画譜)-heftene som vi har digitalisert.
- Remvik, Steffen. Setsuyōshū in Early Modern Japan: A Book-historical Approach. Akademisk avhandling (PhD). Institutt for kulturstudier og orientalske språk, Universitetet i Oslo, 2017. (Tokai setsuyô hyakka tsû 都会節用百家通, Eidai setsuyô mujinzô 永代節用無尽蔵)
- Remvik, Steffen. Space and Time in the Eitai Setsuyô Mujinzô : Collective Identity and Imagined Community in Early Modern Japan, Akademisk avhandling (MA). Institutt for kulturstudier og orientalske språk, Universitetet i Oslo, 2011