Tidsskriftet Acta Didactica Norden markerer sitt 15-årsjubileum med lanseringen av temanummeret: Kritisk literacy på fagenes premisser og tar med dette tak i skolens oppdrag med å danne kritiske borgere. Artiklene i nummeret viser hvordan kritisk tenking og kritisk literacy blir forstått forskjellig i de ulike fagene.
Vi får en presentasjon av temanummeret, en – kritisk – kommentar fra historiker Marlen Ferrer og mulighet til å diskutere hvordan vi best kan støtte elevene. Tradisjonelt har det å kunne innta en kritisk holdning til informasjon blitt beskrevet som en ferdighet forbeholdt eksperter med mye fagkunnskap, men hvor skal læreren starte når læreplanen legger opp til at elever allerede på barneskolen skal kunne forholde seg kritiske til tekster og ytringer?
Enkel servering. Åpent for alle - velkommen!
Deltakere:
- Marlen Ferrer, historiker og førsteamanuensis ved OsloMet
- Sølve Kuraas Karlsen, leder TENK, skoleavdelingen ved Faktisk.no
- Kirsten Marie Hartvigsen, redaktør Acta Didactica
Redaktører for temanummeret:
- Tove Stjern Frønes (Universitetet i Oslo)
- Jenny W. Folkeryd (Uppsala Universitet)
- Kjetil Børhaug (Universitetet i Bergen)
- Martin Krabbe Sillasen (VIA University College, Århus)