Kurset blir gjort til et flipped-classroom kurs. Dette innebærer at man på forhånd må lese en metodeartikkel som omhandler kritisk vurdering av forskjellige studietyper. I tillegg får du to vanlige artikler som også skal leses på forhånd, og som skal diskuteres og kritisk vurderes i kurset. Du får tilsendt alle tre artikler på e-post noen dager før kurset.
Hva lærer du?
Etter å ha deltatt på kurset kan du:
- svare på hovedspørsmål om en artikkel: Hva handler artikkelen om? Er studiedesignet fornuftig? Inneholder den bias (skjevhet)? Bruker de korrekt statistisk analyse?
- kritisk vurdere primærstudier som eksperimentelle studier, randomiserte kliniske studier (RCT), kohortstudier, osv.
- kritisk vurdere sekundærstudier som systematiske oversikter og kliniske retningslinjer
- finne litteratur og nettsider som kan hjelpe deg å kritisk vurdere medisinsk litteratur
Påmelding
Frist for påmelding senest 2 dager før kurset.
Arbeidsmåter
Presentasjoner, diskusjoner og praktiske øvelser. Kurset holdes i Zoom.
Målgruppe
Kurset er tilpasset doktorgradsstudenter, stipendiater, forskerlinjestudenter og andre interesserte ved Det medisinske-, Det matematisk-naturvitenskapelige- og Det odontologiske fakultet, og Oslo universitetssykehus.
Forkunnskaper
Kurset forutsetter grunnleggende kunnskap og forståelse om forskningsmetode og statistikk.
Kursholder
Førstebibliotekar / PhD i medisinsk biologi
For spørsmål om kurset, kontakt umed-kurspaamelding@ub.uio.no