Nye e-bokavtaler med Cambridge University Press og JSTOR

Gjennom to nye avtaler får du nå tilgang til over 100 000 e-bøker hos Cambridge University Press og JSTOR via Universitetsbiblioteket.

I november og desember 2021 ordnet UB tilgang til Evidence Based Acquisition-avtaler hos Emerald, Taylor & Francis og Oxford. Dette er en del av UBs strategiske satsning på mer brukerstyrt innkjøp. I tillegg til dette, har du nå tilgang til en rekke bøker hos Cambridge University Press og JSTOR i hele 2022.

Begge avtalene gir tilgang for ansatte og studenter ved UiO og ansatte ved OUS for hele 2022.

Cambridge University Press

UiO har det siste året hatt tilgang til alle Science, Technology and Medicine og Law-bøkene hos Cambridge. Denne avtalen utvides nå med tilgang til alle bøker på Cambridge Core-plattformen.

JSTOR

Via avtalen med JSTOR får du tilgang til bøker fra en rekke University Presses og andre akademiske forlag.

Her finner du e-bøkene

Du finner e-bøkene på nettsidene til:

Hva innebærer avtalene?

En Evidence Based Acquistion-avtale er en avtale som gir tilgang til en stor pakke med e-bøker i en lengre periode. På den måten kan UB gi et større tilbud av e-bøker enn det er mulig å gjøre ved tradisjonelt kjøp. Samtidig beholder vi tilgang til en rekke titler også etter at avtaleperioden er over. Da får UB en oversikt over bruk av e-bøkene og kan velge ut de vi ønsker å beholde i samlingen vår innenfor en forhåndsavtalt sum. Vi velger titlene vi vil beholde basert på både bruk og andre kriterier, for eksempel prioriterer vi pensumlitteratur.

Foto: colourbox
Publisert 31. jan. 2022 10:00