English version of this page

Uke 17: Bibliotekenes bærekraftsuke

Uke 17 markeres den internasjonale aksjonen Bibliotekenes bærekraftsuke, og Universitetsbiblioteket er selvfølgelig med!

Glasskule formet som jordkloden på mosebunn med grønn bakgrunn

Uke 17

Bibliotekenes bærekraftsuke er lagt til nettopp uke 17 fordi FN har 17 bærekraftsmål, og mål nummer 17 handler om å samarbeide for å nå målene. På Norsk bibliotekforenings side om uke 17 står det at "FNs bærekraftsmål skal ligge til grunn for all samfunns- og arealutvikling i de kommende årene, og bibliotekene er en viktig aktør for å nå målene". Dette er vi på Universitetsbiblioteket helt enig i, og derfor er vi også med og markerer bærekraftsuka på flere måter.

Arrangement og utstillinger

• 23. april blir det arrangement i samarbeid med Grønt kontor på Scene HumSam: Lag din egen kjøkkenhage! Her får man alt man trenger av utstyr til å dyrke sin egen mat, på en enkel, økonomisk og ikke minst miljøvennlig måte. Realfagbibliotekets Tone Charlotte Gadmar har mange års erfaring som hjemmedyrker, og skal dele tips og triks. Arrangementet er åpent for alle. (Bærekraftsmål 11: Bærekraftige byer og lokalsamfunn)
  • 23. april blir det også Litterært pusterom, og i anledning Uke 17 er det denne gangen ute "i det grønne", altså plenen utenfor Villa Eika. Studenthumanisten leser tekster som kan spille opp til samtale om både naturglede og økosorg. Vel møtt til et ekstra bærekraftig Litterært pusterom, åpent for alle studenter! (Bærekraftsmål 3: God helse og livskvalitet)
  • Frøbiblioteket er et samarbeid med Grønt kontor, og er for studenter og ansatte på UiO som vil prøve seg som hobbygartnere og bidra til økt biodiversitet i byen vår. (Bærekraftsmål 11: Bærekraftige byer og lokalsamfunn)
  • Hele uken skal det stå bord med gjenbruksbøker ved inngangen i HumSam-biblioteket. Her blir det et bredt utvalg av bøker som trenger nye hjem. Bordene fylles på med nye bøker hver morgen, så ta gjerne turen innom flere ganger!
  • Flere utstillinger rundt omkring på bibliotekene, blant annet på Juridisk bibliotek, hvor det presenteres relevant litteratur som tar for seg ulike bærekraftperspektiver fra en juridisk vinkling.

Vi håper mange tar turen innom både arrangement og utstillinger!

Uke 17-logo

Publisert 10. apr. 2024 13:40 - Sist endret 2. juli 2024 15:53