English version of this page

Streiken over ved Universitetsbiblioteket

Mandag 3. juni ble streiken trappet opp, noe som påvirket bibliotektjenestene ytterligere. Onsdag 5. juni ble den avsluttet.

Oppdatering 5.6.24: Streiken er avsluttet og bibliotekstjenestene er tilbake i normal drift.

Unio er i streik etter at de ikke kom til enighet med staten i lønnsforhandlingene og har nå tatt ut 28 ansatte ved Universitetsbiblioteket. Dette betyr at skrankene på våre biblioteker vil være ubemannet deler av tiden, svartiden på henvendelser vil øke og veiledningstjenester og kurs kan bli avlyst.

Andre tjenester berøres slik:

Åpen forskning

• Det er nå ingen bemanning på supportadressen som svarer på henvendelser om Open Access, inkludert åpen publisering.
  • Henvendelser om DUO vitenarkiv, inkludert problemer med opplasting av masteroppgaver, vil ikke bli besvart deler av tiden. Dette anses ikke å ha alvorlige konsekvenser for masterstudentene.
  • Tidsskriftplattformen FRITT vil ikke følges opp. Henvendelser blir ikke besvart, og DOI vil ikke deponeres for de fleste nye artikler.
  • PhD-avhandlinger vil ikke registreres og tilgjengeliggjøres i DUO.
  • Henvendelser angående DataverseNO på UiO vil ikke bli besvart. Datasett vil ikke bli kuratert.

Bibliotekkatalogen Oria

Det kan ta lengre tid å få rettet eventuelle driftsproblemer og feil. Det er også redusert bemanning på hjelpetjenesten Oria-hjelp.

Innkjøp

Streiken kan få konsekvenser for innkjøp av bøker, tidsskrifter, databaser o.l.

For mer informasjon om streiken ved UiO, se uio.no.

Publisert 31. mai 2024 11:44 - Sist endret 5. juni 2024 11:00