Fortsatt tilgang til AMED, MEDLINE (OVID), PsycINFO, EMBASE, Cochrane Library og New England Journal of Medicine

Universitetsbiblioteket i Oslo sikrer fortsatt tilgang til databasene AMED, MEDLINE (OVID), PsycINFO og Cochrane Library, samt tidsskriftet New England Journal of Medicine for ansatte og studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) og Oslo universitetssykehus (OUS).

Bildet kan inneholde: hylle, øyevipper, bokhylle, kunde, begivenhet.
Universitetsbiblioteket opprettholder tilgang til ressurser som ikke lenger vil være tilgjengelige via Helsebiblioteket fra 2023. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

1. desember 2022 sendte Helsebiblioteket brev til sine brukere og samarbeidspartnere med beskjed om at de dessverre ser seg nødt til å si opp nasjonal tilgang til databasene AMED, MEDLINE (OVID), PsycINFO, EMBASE og Cochrane Library, samt tidsskriftet New England Journal of Medicine f.o.m. 1. januar 2023.
Kuttene i Helsebibliotekets nasjonale avtaler kommer som følge av budsjettsituasjonen i Folkehelseinstituttet.

Universitetsbiblioteket sikrer tilgang

Det har vakt reaksjoner og uro at nasjonal tilgang til viktige kilder for kvalitetssikret informasjon ikke lenger vil være åpen for medisinske miljøer i Norge. Universitetsbiblioteket i Oslo har imidlertid omdisponert midler for 2023 slik at videre tilgang til disse ressursene sikres for alle ansatte og studenter tilknyttet OUS og UiO.

Dersom tilgang likevel ikke fungerer, ta kontakt med e-ressurs@ub.uio.no eller feilmeld på ressursen i Oria.

Om Helsebiblioteket

Helsebiblioteket er en del av Folkehelseinstituttet (FHI), og er finansiert over statsbudsjettet via rammeoverføringen til FHI. Helsebiblioteket gir tilgang til medisinske databaser og tidsskrifter gjennom nasjonale avtaler, og UiO og OUS har tilgang til ulike ressurser gjennom disse avtalene.

Siden 2016 har Helsebiblioteket hatt økonomiske utfordringer på grunn av høye prisøkninger på innkjøpte ressurser og valutasvingninger med en svak norsk krone. De to tidsskriftpakkene PsycARTICLES og ProQuest Health Research Premium Collection ble sagt opp fra 1. mars 2020. Tidsskriftpakken PsycARTICLES ble videreført av Universitetsbiblioteket.

Fra januar 2021 ble Helsebiblioteket nødt til å si opp tidsskriftene Annals of Internal Medicine, BMJ og JAMA. Samtlige ble videreført av Universitetsbiblioteket.

Når universiteter og helseforetak og andre større institusjoner må inngå egne avtaler vil den samlede offentlige kostnaden bli høyere. Konsekvensene av manglende finansiering av Helsebiblioteket blir fulgt opp i ulike kanaler.

Les mer om kuttene på Helsebiblioteket.no

Publisert 2. jan. 2023 10:48 - Sist endret 2. jan. 2023 10:48