Trenger du hjelp til masteroppgaven?

Skriver du masteroppgave denne våren? Les hva slags hjelp du kan få av Juridisk bibliotek.

Juridisk bibliotek har lang erfaring med å hjelpe studenter som skriver masteroppgave ved Det juridiske fakultet. Vi kan hjelpe deg med søk etter litteratur til problemstillingen din, søk etter rettskilder i fagbaser, samt utforming av kildehenvisninger og kildeliste.

Du kan få hjelp av oss på ulike måter. Du kan gå på et av våre kurs, bruke hjelpemidlene som ligger på våre fagsider, eller bestille veiledning med en av våre bibliotekarer.

Gå på et av våre kurs

Rettsvitenskap

• Forelesning i kildesøk og kildebruk, 17. januar kl. 10:15-12:00. I forelesningen lærer du om de generelle prinsippene for kildesøk, kildevalg og kildebruk. Du får også relaterte tips og råd til hvordan du kan legge opp arbeidet med masteroppgaven.
  • SøkeLab til masteroppgaven (fire kursgrupper). I dette kurset får du prøve ut de  generelle prinsippene på din egen problemstilling. Det vil være anledning til å stille spørsmål og få veiledning.
  • Påbygningskurs i EU/EØS-rettskilder og menneskerettigheter

Se den enkelte kursside for nærmere informasjon om tid/sted, læringsutbytte og gjennomføring.

Kriminologi og rettssosiologi

• Zoterokurs 25. januar, kl. 12:00-13:00. Lær å bruke programmet Zotero for å referere til kildene dine raskt og effektivt! Sted: Rom for aktiv læring (SkriveLab).
  • Kurs i litteratursøk 8. februar, kl. 10:15-12:00. Lær å finne og vurdere akademiske kilder på en strukturert og vitenskapelig måte. Sted: Rom for aktiv læring (SkriveLab).
  • Kurs i kildehenvisning 4. april, kl. 10:15-12:00. Kort introduksjon om APA og Harvard, hva som er viktig når man refererer, og hvordan unngå plagiat. Det blir masse tid til å stille spørsmål om egne kilder, sitering og liknende. Sted: Rom for aktiv læring (SkriveLab).

Bruk hjelpemidlene på våre fagsider

vår fagside for jus finner du de viktigste fagbasene i norsk rettsvitenskap. Du finner også nyttige hjelpemidler som vår veiledning for å finne litteratur til en rettslig problemstilling, vår rettskildeguide, og våre anbefalinger for utforming av kildehenvisninger i juridiske tekster

Du finner tilsvarende hjelpemidler på fagsidene for kriminologi og rettssosiologi, menneskerettigheter, rettshistorie, samt retts- og forvaltningsinformatikk.

Bestill veiledning

Du kan få hjelp av en bibliotekar når som helst i løpet av semesteret.

Bestill veiledning

Emneord: Litteratursøk, Rettsvitenskap, Kildebruk, Zotero