English version of this page

Metoder og standarder

Her finner du informasjon om og lenker til noen av de mest brukte metodebøkene og standarder for ulike typer systematiske kunnskapsoppsummeringer.

Trinn i en systematisk kunnskapsoppsummering

Felles for systematiske kunnskapsoppsummeringer er at de utføres etter en systematisk, planlagt og dokumentert prosess.

I alle systematiske oversikter gjør man en kritisk vurdering av den metodiske kvaliteten på de inkluderte studiene. I noen systematiske oversikter om effekt av tiltak, diagnose og prognose brukes GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation), som er en metode for å vurdere tilliten til dokumentasjonen og styrken på anbefalingene.

Trinnene spørsmålsformulering, systematisk litteratursøk, utvelgelse av studier går igjen i alle typer av systematiske kunnskapsoppsummeringer, mens for eksempel kritisk vurdering av metodisk kvalitet i de inkluderte studiene og GRADE typisk ikke er en del av kartleggingsoversikter (scoping reviews). 

Protokoll eller prosjektplan

Alle som skal lage en systematisk kunnskapsoppsummering bør starte med en protokoll eller prosjektplan med klare beskrivelser av hva de skal gjøre og hvordan de vil gjøre det. Hva som bør inngå i en protokoll finnes blant annet i metodebøkene nevnt under og PRISMA for systematic review protocols (PRISMA-P). Det er også en fordel å publisere eller registrere protokollen slik at andre kan få vite hvilket arbeid som er planlagt eller under arbeid. Mange tidsskrifter kun publiserer systematiske kunnskapsoppsummeringer der det er registrert eller publisert en protokoll på forhånd. 

Protokoller for systematiske oversikter kan registreres i:

Mye av teksten fra protokollen kan gjenbrukes i metodedelen av selve kunnskapsoppsummeringen og dermed sparer man tid. Om slik gjenbruk kan anses som selvplagiering eller ikke belyses i artikkelen Is reusing text from a protocol in the completed systematic review acceptable?

Metodelitteratur for utarbeidelse av systematiske oversikter

PRISMA

Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) er en standard for rapportering av systematiske kunnskapsoppsummeringer. PRISMA har de senere årene fått flere utvidelser, blant annet for kartleggingsoversikter (scoping reviews), protokoller og nettverks meta-analyser.

GRADE

GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation), er en metode for å vurdere tilliten til dokumentasjonen og styrken på anbefalingene. 

Kritisk vurdering av enkeltstudier

I en systematisk oversikt skal det være en kritisk vurdering av metodisk kvalitet, eller risiko for systematiske skjevheter (risk of bias assessment) i de studiene som inkluderes. Det finnes ulike sjekklister for kritisk vurdering av ulike studiedesign. 

Eksempler på slike er

Merk at sjekklistene fra  Critical Appraisal Skills Programme (CASP) og de norske versjonene av disse som finnes på Kunnskapsbasertpraksis.no først og fremst er pedagogiske verktøy for å lære og øve på kritisk vurdering. De regnes ikke som tilstrekkelige til å vurdere enkeltstudier som skal inngå i en systematisk oversikt. 

Kritisk vurdering av systematiske oversikter

Skal du kritisk vurdere en systematisk oversikt? Da kan du bruke en av disse sjekklistene:

  • ROBIS tool (Risk Of Bias In Systematic Reviews)
  • AMSTAR (A MeaSurement Tool to Assess systematic Reviews)
Publisert 8. des. 2021 09:51 - Sist endret 17. juni 2024 10:00