Call for Presentations

Call for Presentations: "404 not found": Approaches to Sustainable Editions

Bildet kan inneholde: font, sirkel, magenta, logo, merke.

Om arrangementet

BærUt! Kompetansehub for bærekraftige digitale vitenskapelige utgaver er stolte av å invitere til å levere presentasjoner for et to-dagers seminar, med tittelen "404 not found": Approaches to Sustainable Editions, 8. - 9. april 2024.

Som tittelen antyder, ønsker vi å fylle disse to dagene med korte presentasjoner fra prosjektledere, edisjonsfilologer og tekstvitere, og utviklere og be dem reflektere over tilnærminger, kunnskapshull, utfordringer og hindringer knyttet til temaene datamodellering, systemer og grensesnitt, filologiske og tekstologiske grunnlag og deres forhold til bærekraft og langsiktig bevaring av digitale utgaver. Les mer om arrangementet her.

Call for Presentations

Vi inviterer deltakere fra ulike disipliner til en workshop hvor prosjektledere, edisjonsfilologer og tekstforskere, og utviklere deler erfaringer og diskuterer praktiske tilnærminger til problemer knyttet til bærekraft og langsiktighetsperspektivet til digitale vitenskapelige utgaver.

Hovedtemaer inkluderer:

• Hvilke utfordringer (primært: tekniske, infrastrukturrelaterte, lagring, tilgjengelighet og drift) har oppstått ved utarbeidelsen av den digitale utgaven?
  • Hvordan er dagens situasjon (status quo: hvilke problemer og utfordringer møter utgaven)?
  • Hva er fremtidsutsiktene for din utgave/prosjekt?
  • Hvilke løsninger kan anbefales til andre? Eller advares om?
  • Beste praksis for å utvikle, vedlikeholde og opprettholde nasjonal og transnasjonal forskningsinfrastruktur
  • Reproduserbarhet og gjenbruk av data, arbeidsflyter og lærdom
  • Utfordringene forbundet med å administrere komplekse digitale humaniora-prosjekter
  • Tilnærminger til langsiktig bærekraft og lang levetid for digitale humaniora- og kunstprosjekter, inkludert digital bevaring og spesielt digitale utgaver

Vi ønsker fokuserte presentasjoner på 10 minutter, med særlig vekt på ett aspekt knyttet til bærekraft og langsiktighet. Vi bruker fem minutter etter hver presentasjon til korte diskusjoner og en dedikert plenumsdiskusjon på slutten av hver dag. Vi inviterer til presentasjoner på de skandinaviske språkene eller engelsk.

Målgruppe

Vi inviterer forskere, prosjektledere, digitale filologer & tekstvitere og utviklere, samt fakultetsdekaner, instituttledere, Universitetets IT og Universitetsbiblioteket til å bli med oss ​​for to dager med problematisering av bærekraftige og langsiktige løsninger innen digital humaniora .

Du kan laste opp presentasjonssammendraget ditt her.

Fristen er 18. mars 2024.

Publisert 5. feb. 2024 15:34 - Sist endret 6. juni 2024 18:42