Bibliotekstyremøte 1/2019

7. mars kl. 12:30-15:00, i Georg Sverdrups hus, rom 4236

Til stede fra styret:
Gunn Enli, Ingvill Rasmussen, Margunn Aanestad​, Kristin Bjordal, Tor Arne Dahl, Hege Stensrud Høsøien, Signe Marie Brandsæter, Marius Frans Linus Hillestad,

Forfall:
Hashem Jafari, Christen Andreas Wroldsen, Linnea Barberini, Geir Nordanger

Til stede fra UB:
Halvor Kongshavn (sak 2), Randi Halveg Iversby (sak 3), Karin Ytterlid (sak 5), Hanne Graver Møvig, Håvard Kolle Riis, Birgit Hvoslef Dahl (ref)

Sak 1. Velkommen og introduksjon 

Gunn Enli er ny leder av bibliotekstyret, i funksjon av sin rolle som prodekan på HF.

Vedtak: Innkalling og saksliste er godkjent.

Vedtak: Protokoll fra møtet 4/2018 godkjent.

Vedtakssak 2. Årsrapport 2018

Halvor Kongshavn presenterte utkast til UBs årsrapport 2018. 

Sakspapir: pdf og utkast (revidert etter møtet)

Kommentarer: Styret hadde spørsmål om deltakelse i forskningsprosjekter, ph.d.-er og rapportering av faglige artikler, økning og formidling av innholdet i DUO. Antall Fritt-tidsskrifter bør inkluderes. Antall ansatte pr 31.12.18 bør inn. Det bør stå studenter i avsnittet om ant kursdeltakere. Vurder gjerne og hvordan årsrapporten kan formidles utenfor UiO, ev med bilder. Ellers sa styret at årsrapporten ga en spenndende oversikt og var enkelt å lese. 

Vedtak: Bibliotekstyret godkjenner UBs årsrapport med de endringer og kommentarer som fremkom i møtet.

Orienteringssak 3. Nytt Juridisk bibliotek i Domus Juridica 

Randi Halveg Iversby orienterte om status for flytteprosessen.

Sakspapir: pdf og lederblogg Førstelinjetjeneste med studenten i fokus og Læringsmiljøutvikling i sentrum

Vedtakssak 4. Regnskap 2018

Håvard Kolle Riis orienterte.

Sakspapir: Årsrapport økonomi 2018

UB har noen økonomiske utfordringer pga varslede endringer som følge av masterplan it, internhusleie og avslutning av publiseringsfondet, som må løses over den neste 5-årsperioden. 

Styret hadde spørsmål til postene om mediekjøp og om overføring til neste år fristilles eller bindes til samme pott. Kan man vurdere partnerskap med fakultetene og frikjøp av ressurser for å få litt inntekt, salg av operative tjenester til de som har mer penger enn tid?

Vedtak: Bibliotekstyret godkjenner regnskapet for 2018, og forventer at økonomi kommer opp igjen på neste møte. 

Orienteringssak 5. Åpen forskning og forhandlinger

Karin Ytterlid presenterte. 

Sakpapir: UiOs innspill om gjennomføring av Plan S (www.uio.no/for-ansatte/enhetssider/beskjed/2019/dokumenter/uio-veileder-plan-s.pdf) (pdf) og UiOs innspill til Forskningsrådets policy for åpen forskning åpne forskningsprosesser (www.uio.no/for-ansatte/enhetssider/beskjed/2019/dokumenter/uio-apne-forskningsprosesser.pdf)(pdf), åpen innovasjon (www.uio.no/for-ansatte/enhetssider/beskjed/2019/dokumenter/uio-apen-innovasjon.pdf) (pdf), brukerinvolvering og folkeforskning (www.uio.no/for-ansatte/enhetssider/beskjed/2019/dokumenter/uio-brukerinvolvering-og-folkeforskning.pdf) (pdf).

Kommentarer: Hvordan har UiOs høringsinnspill blitt til? UB har ledet styringsgruppa som har innhentet, forankret og utarbeidet innspillet, på vegne av rektor. Styret lurte også på hvordan forhandlingene var rigget og i hvilken grad man samarbeider i Norden og Europa. 

Orienteringssak 6. Strategi 2030 – status og skriveoppdrag

Hanne Graver Møvig orienterte.

Sakspapir: På vei mot strategi 2030 og pdf.

Kommentarer: Styret anbefalte å hente inn innspill også utenfor UB, fra studenter. Skriveoppdrag 8 og 10 kan kombineres. UB har dekket et bredt spekter, nå er det på tide å spisse innholdet. 

Sak 7. Eventuelt 

Ingen saker.

Publisert 7. mars 2019 15:36 - Sist endret 26. apr. 2022 13:29