Den akademiske oppgaven og faglitteraturen i universitetsbiblioteket

Kurset gir deg bibliotek- og it- kunnskap. Dette er for studenter på Bachelor som skal bruke Universitetsbibliotekene og UiOs IT-tjenester i skriveprosessen. På kurset vil det også bli gitt en innføring i de ulike IT-tjenestene UiO har, og programvaren du kan få tilgang til som student. Teksten under er en forberedelse og bør gjennomgås før du kommer på forelesning. Husk å laste ned Zotero. Leser du videre, vil du se hvordan dette gjøres.

Bildet kan inneholde: tre, reoler, utgivelse, bokhylle, farger og nyanser.

Photo by Janko Ferlič on Unsplash

Slides fra UB delen - 10 okt 2023

Slides fra IT delen - 10 okt 2023

Du kan automatisere skrivingen av litteraturlisten. I dette kurset viser vi deg hvordan du kan lage en automatisk innholdsfortegnelse når du skal skrive Bacheloroppgave. Vi bruker Zotero fra Zotero.org

Forberedelse til Introforelesning for nye Bachelorstudenter:

Laste ned Zotero: Før du møter på kurs, må du ha lastet ned Zotero, og sjekket at Zotero fanen ytterst til høyre, i Word, har dukket opp. Står du fast, kan du lese veiledninger fra lenken til "Kom i gang med Zotero".

Du bør også følge veiledningen i denne presentasjonen fra slide 1-22: Zotero på 1 - 2 - 3".

Som vist på lenkene over: du må laste ned en Zotero connector til nettleseren. Husk å høyreklikke i menylinjen på nettleseren og velge "Pin to menu bar"/ administer add- ins eller lignende. Framgangsmåten er litt forskjellig for de ulike nettleserne. Når du skal sjekke om du har lykkes, lukker du alle nettlesere, og åpner på nytt. Hvis du fortsatt finner Zotero knappen oppe til høyre i menylinjen, har du utført oppgaven.

Zotero fanen på menylinjen i Word

Etter at du har installert Zotero, må du åpne Word eller LibreOffice, og sjekke at Zotero ikonet er synlig. Hvis ikke, kan du bruke Zoteros egne veiledninger eller presentasjonen som vist til over, til din feilsøking.

Laste ned Word fra UiO: https://www.uio.no/tjenester/it/lagring-samarbeid/ms365/hjelp/pc.html

Påmelding: - 9. okt kl 12- 14 - Kurset har blitt avholdt -

Påmelding: - 10. okt kl 12- 14 - Kurset har blitt avholdt -

Forberedelser til IT delen

Logg deg på en UiO-PC på bibliotek eller lesesal. Lagre et Word dokument på OneDrive - Universitetet i Oslo. Åpne opp din private laptop. Logg deg inn på OneDrive for UiO og sjekk om du kan finne dokumentet ditt.

Hvis aktuelt: Planlegger du å lese UiO Webmailen din daglig? Hvis ikke logg deg inn i UiO Brukerinfo og sett opp videresending av epost fra Webmail til din egen private epost.

Biblioteket og dets tjenester

Stoffet vil ikke gjennomgås på introforelesningen, men det er en fordel at du kjenner til det.

1) Logge inn i katalogen Oria. Finn min side, og sjekk hvor du finner lån, bestillinger gebyr osv.

2) Finn en relevant fagside fra UB webben og gjør deg kjent med noe av innholdet.​

Hvordan løses oppgaven, hint.


3) Klikk deg gjennom UBs Introkurs i Canvas.

Formkrav ved skriving av akademisk oppgave

Formkravene er viktig ved levering av semesteroppgaver, hjemmeeksamen eller obligatoriske oppgaver. Programvaren Zotero hjelper deg å overholde slike formkrav, uten for mye arbeid.

Referansehåndtering og Zotero

Zotero gir deg muligheten til å automatisere referanseskrivingen. Zotero virker sammen med tekstbehandlingsverktøyet som du anvender. I de fleste tilfeller er dette Word. Vi tar derfor utgangspunkt i et slikt scenarie resten av denne timen. Zotero kan brukes til å organisere litteraturen som du arbeider med. Samme arkiv kan betjene flere oppgaver, og kan potensielt berikes gjennom en hel akademisk karriere.

På kurset skal vi arbeide med fiktiv tekst fra en Lorem Ipsum generator. Dokumentet skal lagres slik at du kan finne det igjen på One Drive for Universitetet i Oslo

Programvare ved Universitetet i Oslo

Her finner du mer om programvare ved UiO

Mer om Zotero kurs

Universitetsbiblioteket organiserer kurs i Zotero, som går enda mer i dybden på temaet.

Publisert 26. mai 2023 15:06 - Sist endret 11. mars 2024 12:47